onsdag 18 februari 2009

Chefsnätverk i lågkonjunktur

Jag lyssnade på ekots lunchsändning och nu börjar vi bli luttrade med ständiga varsel och tuffa besked från näringslivet och politikerna. Idag var det GM:s dom över Saab som diskuterades och hur våra politiker vill tackla situationen. Mina tankar rullar vidare kring näringslivets utveckling och hur vi har hanterat kriser av den här arten tidigare, exempelvis varvskrisen. Många blir tyngda av nyhetsrapporteringen men det handlar också om vårt personliga förhållningssätt till de yttre marknadsförutsättningarna som vi inte kan påverka. Däremot kan var och en fundera över hur vill jag agera i lågkonjunkturen och "se till att man har bättre kondis i uppförsbacken," som en av mina deltagare brukar säga. Många tror att ekonomin vänder nästa år och det är alltså då vi möter uppförsbacken.

Min personliga fundering kring chefsnätverkets betydelse i motgång såväl som i framgång är att gemenskapen med medmänniskor har en avgörande betydelse. När industrin går på högvarv och arbetsmängden tycks oändlig är det lätt att prioritera arbetet framför egna intressen. Så är det även när utmaningarna är de omvända och vi vill hitta nyckeln till nya affärsmöjligheter, strategier och i en del fall handlar det ofta om konsten att överleva lågkonjunkturen. Överleva för att stå rustade inför kommande konjunkturuppgång. Andra sitter och funderar på sina personliga vägval. Hur ser mitt livspussel ut och hur mycket är jag beredd att satsa på positioneringen i företaget. Alternativen kan i bland handla om att starta eget. De här är exempel på frågeställningar som kommer upp i våra ledarforum som ingår i ett större chefsnätverk. Efter femton år som nätverksledare ser vi att många chefer hanterar likartade frågeställningar, oavsett om de kommer från myndigheter, näringsliv, offentlig sektor eller svenska kyrkan. Det är i ett ledarnätverk som du erbjuds möjligheterna att fritt och kravlöst ventilera just dina frågor. Även om du kontinuerligt ställer frågorna i ledningsgruppsmöten eller i ditt umgänge i det privata livet så har erfarenheterna visat att vi lättare inspireras till ett nytänkande i möten med helt nya branscher och organisationer. Nya kontaktvägar är nya möjligheter och vi tillsammans ökar värdet på kunskapsbanken när vi fritt och otvunget tar tag i de verkliga problemen istället för att diskutera teoretiska modeller. Modellerna behövs också, men i tuffare tider är det en ovärderlig nytta att diskutera verkliga frågeställningar. Det kanske är just nu som chefsnätverket har störst betydelse eller som en av mina deltagare brukar säga "jag har inte tid att komma och det är just därför jag kommer"

Inga kommentarer: