måndag 9 februari 2009

Något om min Bakgrund och mitt sätt att leva i nuet

Jag är född i Luleå och mitt norrländska påbrå är väldigt starkt i mig. Mina mor- och farföräldrar kommer från Sundsvall vilket innebär att mitt hjärta ständigt klappar för det norrländska kynnet. Det har med tiden blivit så starkt att jag och maken numer har en stuga i Härjedalsfjällen och en gammal träpatrongård utanför Sundsvall. Den har även blivit en del av vårt företag dit vi återkommande inbjuder våra nätverksdeltagare till olika ledarskapsseminarier. www.etarn.se/anglagard.html

Här i den norrländska glesbygden finns ett helt annat tempo än i Stockholm där vi bor och verkar. Här finns lugnet som är så välgörande för själen och naturen som erbjuder otroliga möjligheter till starka upplevelser.

Min uppväxt präglades av flytten från Luleå till Stockholm och sedan till Lund. Det var här som jag träffade min make Per som jag även driver ett företag tillsammans med. http://www.etarn.se/ Företaget, Etärnkonsult, startade jag 1986 och tanken var då att pröva mina egna vingar, medan jag ännu var återanställningsbar.

I Malmö läste jag till ingenjör och fann med tiden att det var värt "besväret" att studera företagsekonomi på kvällarna trots att vi hade heltidsjobb och relativt små barn hemma. Tomas och Anders. Vi, Per och jag har varit anställda på samma företag två gånger innan vi startade företaget. Vi trivs oerhört bra med att dela vardagen, till många bekantas stora förvåning.
Som managementkonsulter jobbade vi ganska traditionellt i ca fem år innan idén med att driva Nätverk för Ledare föddes.

Här är vårt stora intresse att skapa forum för chefer där man fritt och otvunget kan dela vardagens bekymmer och glädjeämnen utan att behöva oroa sig för hur kollegor och anhöriga skall reagera. "Öppenhet inåt och Slutenhet utåt" är vår idé. Vi vet att det blir en kunskapsöverföring inom nätverken och att lärandet i vardagen är värdefullt. Konceptet har utvecklats under tiden och vi har tillfört seminarier och utbildningsresor för våra deltagare.

Mina intressen är natur- och kulturupplevelser. I Stockholm bor vi centralt, vid Humlegården, och här kan vi ta del av det enorma kulturutbudet som finns. Musik, teater, konst, museer och föreläsningar. Det finns alltid något att besöka eller ta del av. Dessutom har vi ett socialt nätverk som inspirerar oss och jag är engagerad i Zonta där jag är vicepresident i vår klubb. I Norrland är det friluftsaktiviteter, socialt umgänge och husrenovering. Änglagård stod och ropade på hjälp när vi tog över den 2004 och där har vi prövat på helt nya färdigheter som har stimulerat oss mycket.

Men den största tillfredställelsen nu är våra barnbarn. Melvin föddes 12 oktober 2008 och Astrid föddes 23 januari 2009. En fantastisk upplevelse att få följa dessa båda små liv som ger så mycket tillbaks.

Inga kommentarer: