tisdag 24 mars 2009

Min nästa drivkraft - Frihet är att bära en lätt ränsel genom livet

Igår var det styrelsemöte i vår bostadsrättsförening där jag har varit ledamot och även ordförande i sammanlagt 7 år, men nu väljer jag bort det och ser att vi är fler i föreningen som kan dela på bördorna. Idag återkommer jag till mitt inlägg om mina Drivkrafter. En stark drivkraft är att värna om friheten. Den totala friheten existerar knappast, men den finns mer eller mindre. Att välja bort anställning och satsa på eget företag är ett stort steg på den skalan. Som konsult var jag i början tveksam till om jag skulle hyra ut mig som resursförstärkare eller satsa på en egen produkt. Våra chefsnätverk är en egen produkt som vi själva får ta ansvaret för. Att ha anställda är också en parameter på den skalan vilket vi valde bort efter några år. Samtidigt konstaterar jag att relationerna till nära och kära är väldigt viktiga och det förutsätter min närvaro från tid till annan. Allt är paradoxer.

När vi var på utbildningsresa till Mellanöstern med deltagare från våra chefsnätverk så talade vår färdledare om betydelsen av "att bära en lätt ränsel genom livet" Ju fler prylar vi skaffar oss, ju mer begränsas min frihet. Jag försöker minimera köpen säger jag, som har tre hem och två arbetsplatser att sköta. Trots allt upplever jag att jag gör många val och lyckats relativt väl med att skapa frihet.

Inga kommentarer: