fredag 6 mars 2009

I chefsnätverk "fångar vi det okända med öppna händer"

En arbetsvecka går mot sitt slut och mina tankar kretsar kring det som har passerat revy under veckan. Det har varit en vecka med temakvällar där jag har fångat in nya kunskaper och insikter. Jag har tidigare berört Ami Lönnroths diskussion kring Empati och Kärlek. Två andra inslag var Pilates som vi bekantade oss med på Zontas klubbmöte och sen var det Gunnar Adler-Karlsson, GAK, som föreläste om sin bok "Ondskans biologiska ursprung". Här finns en del obehagliga sanningar och han menar att vi måste lägga om vår livsstil för att vi inte skall utplåna oss själva.

Det har också varit en vecka med planering för kommande möten, med mina chefsnätverk. Samtalen där kommer att handla om konjunkturväxlingen och några vill att vi diskuterar vägen till ett kreativt förhållningssätt. Att "fånga det okända med öppna händer" är en svår konst men jag tror att det är precis i det skedet vi är inne i nu. Lågkonjunkturen är ett återkommmande tema i media och det är snart sagt ett oundvikligt samtalsämne verkar det som. Jag var hos Simon, min skräddare, och hämtade ut mina kläder och även här kretsade samtalet kring konjunkturväxlingen. Simon, har också noterat förändringen och hittat sin väg till en för honom bra lösning. Han tog ut sin pension vid 61 års ålder och jobbar vidare, men med långa ledigheter. Han anpassar sina arbetstider till skolåret. Simon har valt att göra det som arbetsmarknadens parter på allvar diskuterar, nämligen lönesänkningar och arbetstidsförkortningar. Simon väljer att framöver vara längre perioder i Grekland och studera kulturen där.

Kan det vara så att när konjunkturen vänder så kommer vi att uppleva någon form av paradigmskifte? Kan det vara så att vi är på väg mot ett mer jämställt samhälle, där representationen av kvinnor och invandrare blir vanligare i maktpositioner och att vi sänker arbetstakten? GAK hävdade att det samlade värdet av våra pengar är 10 gånger större än värdet på vår samlade produktion. I så fall har vi ett gigantiskt underskott att ta i tu med.

Vi har haft en lång period där vi har haft problem med orimligt långa arbetsdagar, där kravet har varit på många chefer att ständigt vara uppkopplade och många har drabbats av ohälsa till följd av ett för högt uppskruvat tempo. Det är onekligen intressant att följa utvecklingen och jag ser fram emot många kreativa samtal i ledarnätverken.

Inga kommentarer: