måndag 23 mars 2009

Om mina värderingar och drivkrafter

I helgen var vi bl.a. tillsammans med några mycket goda vänner, barn och barnbarn. Som brukligt är blev det även tillfälle till reflektion och funderingar kring nuet. Ett samtal handlade om våra drivkrafter. Jag drog mig tillminnes när jag tillsammans med ett av mina chefsnätverk var på Sigtunastiftelsen för en retreat. Vi var tysta i 24 timmar och under den tiden blev små och stora frågor tydliga. Det var en mycket stark upplevelse och kan rekommenderas. För min egen del så kretsade tankarna kring mina värderingar och mina drivkrafter. En stark drivkraft är att växa. De finns fler drivkrafter än växa som jag kan återkomma till vid senare inlägg.

Med växa syftar jag på att få nya kunskaper och insikter, men även att antalet relationer med individer och miljöer blir fler samtidigt som jag värdesätter att relationerna fördjupas. I växa begreppet finns en nyfikenhet på att prova nya roller som individ. Jag har tidigare nämnt mitt engagemang i Zonta och vår konferensgård som vi har gett namnet Änglagård. Utmaningar med höga trösklar är utmanande. Som en av mina tidigare chefer sa. " ....det är i begränsningen som mästaren visar sig......" Tänkvärt. Sist men inte minst så är miljöombyten och kulturmöten väldigt stimulerande. Kulturmöten kan jag uppleva i vardagen men även när vi besöker andra länder i studiesammahang tillsammans med våra nätverksdeltagare.

Inga kommentarer: