måndag 30 mars 2009

Själ och Passion

Nu har vi gjort uppbrottet igen och lämnat storstan efter några intensiva veckor där. Vi har förmånen att kunna distansarbeta från tid till annan och vi vistas nu i den fantastiska fjällvärlden. Metertjockt snötäcke och en så fantastiskt ren och klar luft.

Jag har i tidigare inlägg berört mina drivkrafter och den sista som jag tänker nämna är Hälsan. Ett långt lyckligt liv drömmer vi väl alla om, men därom får vi inga garantier från ovan. Däremot är jag övertygad om att hälsan är beroende av vad vi stoppar i oss och vilka miljöer vi vistas i. Men ännu viktigare är nog att vi hittar själ i och passion för det vi gör. I våra chefsnätverk upplever jag alltför ofta att fokuseringen på tidsvinster och kapitalavkastning är så stor att den tar så mycket energier att känslan för arbetets innehåll, försvinner.

Ett gammalt ord som arbetsglädje hör jag aldrig men jag hör berättelser om sömnlöshet, otillräcklighet och känslan av att man gör ett hafsigt arbete. Det tär på krafterna. Sen finns det naturligtvis de som brinner för karriären och längtar till den stunden de kan sätta sig vid datorn på kvällen.

Jag önskar att fler kan känna själen i och passionen för det de håller på med. Där tror jag att man kan hitta laddningen till att leverera ett bättre resultat och framförallt att man mår bättre. Det gagnar hälsan.

Inga kommentarer: