tisdag 21 april 2009

Du har plats nr 78 i kön och väntetiden är 19 minuter ................

Jag sökte personalchefen på Arbetsförmedlingen, men blev felkopplad och hamnade i telefonkön till en arbetsförmedlare. Döm om min förvåning när jag fick beskedet av en anonym röst "Du har plats 78 i kön och väntetiden är 19 minuter"

Mina tankar går till alla de som slussas ut i en ny ny roll från anställd till arbetssökande. Hur känns det att sitta i den kön?

Jag kände en oerhörd tillfredsställelse när jag kunde lägga på luren och jobba vidare. Som egen företagare kan jag själv bestämma anställningsvillkoren. Många väljer medvetet eller omedvetet att stå till arbetsmarknadens förfogande. Det är en marknad under stor förändring med tuffare villkor och konkurrens om jobben på ett sätt som vi inte har sett på länge. För en tid sedan hörde jag om butiken som tog in flera provanställda samtidigt för att på så sätt välja ut den bäst lämpade personen för uppdraget. I Nyheterna kunde vi höra om fast anställd personal som sades upp från sina anställningar i äldreomsorgen och därefter erbjöds samma personer att återvända till arbetsplatsen som vikarier med sämre anställningsvillkor för samma jobb.

Det är värt att fundera över vilken karriärväg man bör välja. Det finns två, den ena är i anseendekulturen och den andra är i positionskulturen som jag har berört i ett tidigare inlägg.

Inga kommentarer: