onsdag 20 maj 2009

Nätverket för ledare möter Bertil Torekull på vårt seminarium om framtiden

I augusti månad har vi ett seminarium på temat "Vägval och Uppbrott" tillsammans med Bertil Torekull. Temat är alltid aktuellt oavsett vilken konjunkturcykel vi befinner oss i. Hur vill vi att framtiden skall se ut? Han har definierat ett nytt ord "Uppbrottsling" där han ser sig själv som en Uppbrottsling. Varje Uppbrott leder till någon nytt. I hans fall har det alltid varit positivt även om han har blivit uppsagd och tvingats in i ett ofrivilligt uppbrott.

Det här är ett förhållningssätt som fascinerar mig. I anslutning till hans berättelser möter vi några uppbrottslingar på andra sidan länsgränsen. Inom gruppen byter vi tankar om vilka visioner vi har inför framtiden.

Apropå tankar om framtiden så tog jag del av ett citat i helgen:

"Det förflutna finns i våra minnen

Det närvarande finns i våra sinnen

Framtiden finns i våra visioner"

Augustinius

Jag ser framemot några spännande dagar på Änglagård där jag befinner mig i skrivande stund. Långt bort från storstadens hetsigare tempo är det alltid lättare att hitta den ro som behövs för att memorera, reflektera och spekulera. Det stimulerar kreativiteten helt enkelt.

Inga kommentarer: