onsdag 3 juni 2009

I "Nätverk för ledare" poängteras framförhållning och kommunikation - Att ligga steget före är varje ledares uppgift

Att ligga steget före är varje ledares uppgift. Konsten är att göra det. Med Ledare avser jag företagsägare, politiker, media och alla vi andra som på något sätt vill vara delaktiga i utvecklingen.

Hur fångar vi då upp vad som efterfrågas i framtiden? "Lägg ditt öra mot skolgården" hörde jag Bert Karlsson säga vid något tillfälle. Det var en utmärkt metafor. Jag skulle också vilja säga att det är det som SVT inte gör när de undviker småpartierna i slutdebatten som sänds på torsdag inför EU-valet. Personligen röstar jag på ett mera traditionellt alternativ, men känner en viss frustration över att alla inte får vara med. En demokratifråga enligt mitt synsätt. Det var en parentes.

Tillbaks till företagets utvecklingslära i tre steg:
1. Ägarna skall ha visioner om vart dom vill komma med företaget = Utsikter
2. Företagsledningen vill åstadkomma ägarnas önskade resultat = Avsikter
3. Medarbetarna inser vilka svårigheterna är när man vill uppnå ledningens Mål = Insikter

För att lyckas vill vi alltså se att de olika nivåerna kommunicerar med varandra. Det ökar förutsättningarna för att nå ett lyckat resultat. Som en jojo, upp och ner i några vänder. Vanligt fel är att ledningsansvariga skjuter insikterna åt sidan i någon värderingsprocess och pratar om motstånd istället. Då blir det lätt att utvecklingsarbetet går i stå när man inte är bredd att kommunicera de olika perspektiven.

Några teman för kommande nätverksmöten är "framförhållning och kommunikation"

Inga kommentarer: