onsdag 10 juni 2009

Min son gifte sig i lördags och talen betydde så mycket

Lördagen den 6 juni, på nationaldagen, gifte sig Anders med Erika i Färentuna kyrka på Ekerö. Det var ett fantastiskt fint bröllop med släkt och vänner som det bör vara och bruden var förtjusande. Så otroligt söt tyckte vi nog alla som var där.

Det som jag bland annat har reflekterat över är alla talen. Vilka fantastiska tal och det var mest unga som höll personliga tal. De innehöll värme, humor, en del avslöjanden men också många visdomsord. Jag fascineras av att det är den yngre generationen som kan hålla dessa tal. Den äldre generationen tycks ha svårare för detta. Min teori är att skolan har lyckats med att träna eleverna i muntlig framställning. Jag ser en självkänsla och medvetenhet i dagens unga som vi inte hade på vår tid.

För några år sedan hade vi seminarium för våra chefsnätverk på Botkyrka Gymnasium. Här sa rektor Tom Hagman, "om vi inte har lyckats med att lära dom någonting så skall vi åtminstone ha gett dom lite kaxighet". Med talets gåva kan man komma långt!

Sen är det naturligtvis en stark upplevelse att som förälder, få ta del av alla dessa tal och berättelser från brudparets vänner. Jag fick nya perspektiv på min egen sons uppväxt!

Inga kommentarer: