måndag 22 juni 2009

Om mina tankar inför semstern

Midsommarhelgen har vi firat på Änglagård och äntligen så kom värmen. Det blev en fin helg utan större arrangemang. Vi besökte någon midsommarfest i Gimåfors, ett större knytkalas i Drevberget, en privatägd konstnärsateljé och bekanta i Liden. Att vandra längs en skogsväg framåt småtimmarna i denna ljuva sommartid är häftigt! Ljuset, fågelkvittret, dofterna, traditionerna är starka upplevelser och då kommer känslan, att just nu är det så mycket jag vill göra för att ta tillvara på den korta sommaren.

Semestern börjar nu och frågorna kring den. Vad skall vi göra mer än våra sommaraktiviteter i Norrland? Sol och bad är passé för ett bra tag sedan och att resa för resandets skull är inget att tänka på heller. Däremot är miljöombyte i kombination med en aktivitet, något som alltid lockar.

Tillbaks i tankarna kring Änglagård. I och med att sommaren kom så vill jag börja semestern med att smycka gården med blommor. Rabatter är en svår konst att sköta när man är deltidsboende, men blommor i krukor är ett måste. Vi ser fram emot en större släktträff på gården i och med att lilla Astrid, vårt yngsta barnabarn, skall döpas i Lidens gamla kyrka. Men efter det är miljöombytet aktuellt innan det är dags att börja jobba igen i augusti.

Det kan bli släktforskning på Öland, fjällvandring med packning, kammarmusikfestival eller någon annan idé som kommer. Att ta dagen som den kommer är så viktigt. Det är då, man möter de oförutsedda händelserna som vi minns efteråt och säger "Tänk vilken tur att vi ....! Jag gläds åt sommaren och försöker "fånga det okända med öppna händer". Nu kan jag åter öppna sommarfönstret i köket och låta vinden smeka mina rutiga köksgardiner.

Inga kommentarer: