måndag 1 juni 2009

Se människan för vad hon är - det är ett återkommande tema i all ledarutveckling

En tanke från Kungsgatan i Stockholm. Jag var ute och handlade i lördags och passerade en tiggare flera gånger när jag lite okoncentrerat sökte de rätta affärerna. Det tog lite tid för mig denna vackra och varma lördag. En vecka innan min yngsta sons bröllop.

Det är tyvärr en allt vanligare gatubild att tiggare etablerar sig på gator och torg men även på t-banan händer det. Man får många tankar när man ser en man i sina bästa år i vårt välfärdsland, stå på knä med mössan i hand och fråga efter gatutrafikanternas allmosor. Ska det behövas undrar man.

Många med mig rusade förbi honom utan notis. Jag såg ingen som gav mannen en slant i hans keps. Däremot var det en man som sa till honom "Gå och skaffa dig ett jobb istället!" Den första tanken jag fick var att - det är lättare sagt än gjort i dessa dagar när vi redan har en relativt hög arbetslöshet.

Jag vet ju inget om den här individens förutsättningar, men faktum är att jag tror ändå att det var en bättre insats han gjorde till tiggarens utveckling genom att han faktiskt såg honom och hade en åsikt. Vi andra tittade skyggt åt ett annat håll och ignorerade honom helt och hållet.

Inga kommentarer: