måndag 17 augusti 2009

I våra nätverk för ledare diskuteras kapacitetstak

För ett antal år sedan hade vi seminarium för våra nätverksdeltagare på Försvarshögskolan. Där fick vi många visdomsord på vägen och ett av dessa var "att förr eller senare når man sitt kapacitetstak". Därför utbildar dom cheferna i intervaller med mellanligande perioder för praktisk tillämpning av de nya kunskaperna.

I min profession möter jag nätverksdeltagare som kliver av karriärstegen. Jag frågar mig varför dom kliver av karriärstegen eller finner sig till rätta där de är. Jag tror faktiskt att det många gånger handlar om att individerna har gjort egna val och funderar över vad som är viktigt här i livet.

Eller är det så att man tappar suget efter nya utmaningar ju äldre man blir? Märk väl att till toppbefattningar är det inte ovanligt att de tillsätts med personer vid ganska så hög ålder. Fyllda 70 är inget problem i många sammanhang.

Jag är lite nyfiken på varför och när människor lägger av att söka nya utmaningar. Jag är inte så säker på att det är mötet med kapacitetstaket som avgör när vi skall sluta jobba. Det handlar många gånger om lusten att jobba enligt min mening. Som egen företagare är jag privilegierad som får jobba hur länge jag vill.

Inga kommentarer: