onsdag 9 september 2009

I nätverk för ledare har vi en annorlunda mötesfilosofi

Vi har varit engagerade i vår gärning i mer än 15 år och vårt förhållningssätt har ändrats över tiden. Från att ha börjat med en mer traditionell umgängesform och baserat mötet på en teoretisk modell har vi idag lämnat teorierna bakom oss. Vi har tagit del av många managementteorier under årens lopp och föredragit om dess olika för- och nackdelar. Frågan återkommer ofta: Hur fungerar teorierna i praktiken? Det är vanligt att cheferna med hårt ansträngda agendor upplever att både tid och resurser saknas. Att i det läget försöka tolka sin situation med utgångspunkt från en teoretisk modell känns meningslöst.

I våra nätverk för ledare återkommer vi till frågan: Hur ser din situation idag och hur ser du på morgondagen? Mötesformen blir ett andningshål där många nya tankar och idéer växlas. Intern marknadsföring har varit föremål för nätverksdeltagare att brainstorma kring vid något av det senaste chefsmötena. Servicefunktioner upplever från tid till annan att de inte finns med i den strategiska planeringen. Man blir efterfrågad i ett alltför sent skede där besluten redan har fattats på en högre nivå.

Diskussionen har handlat om intern marknadsföring Den är minst lika betydelsefull i den politiskt styrda organisationen Social kompetens blir allt viktigare i ett konkurrensutsatt arbetsliv. Med den kan man komma långt och nyfikenhet är ett nyckelord i många sammanhang.

Inga kommentarer: