måndag 26 oktober 2009

Efter diskussion i Etärnkonsults Ledarforum - Vad är CSR

Jag anknyter till min föregående blog om företagets inneboende kraft som på kort tid kan raderas ut vid ägabyte. Jag ställde kortsiktiga avkastningskrav mot långsiktiga lösningar där man fokuserar mer på det sociala ansvaret och företagets överlevnadsförmåga och utvecklingspotentialen i det.

En av min läsare av bloggen undrade vad är egentligen CSR? En ordagrann översättning är Corporate Social Responsibility. Han tyckte att jag hade skruvat mitt inlägg på ett märkligt sätt.

Det är ett vitt begrepp som tolkas på många olika sätt, men det vanligaste är dock att man inkluderar etiskt ansvar som uppförandekod och produkt ansvar, socialt ansvar som nöjda medarbetare och samhällsengagemang, ett miljömässigt ansvarstagande och ett ekonomiskt ansvarstagande

Det handlar om att kombinera lönsamhet och hållbarhet i företagsutveckling

Inga kommentarer: