fredag 23 oktober 2009

Om hur vi tar hand om företagets inneboende själ och energier vid ägarbyte

Jag har deltagit i samtal i nya sammanhang där CSR - frågor har varit i fokus. Samtalen har handlat om det som är trendigt idag - dvs. att skapa ett företag med hållbar utveckling. Att politikerna har drivit de här frågorna i samhällsdebatterna och vill plocka poäng på dessa är inget nytt. Däremot har de här frågorna inte varit på företagsledarnas agenda i säskilt många år.

Dels finns det naturligtvis ett intresse att förbättra företagets image genom engagemang i olika samhällsfrågor Det kan ju handla om allt ifrån engagemang i miljörörelsen till att man vill stödja olika biståndsprojekt. Men det handlar också om att driva de frågor som är angelägna för företagets utveckling i ett längre perspektiv. Det är frågeställningar som skapar engagemang hos medarbetarna.

Det intressanta är att se hur den typen av frågor får ett annat fokus när företaget byter ägare. Jag tänker då på alla mindre företag som har startats med privat finansiering och en entusiastisk entreprenör som bygger upp företaget till en lönsam affär. I det läget kan det bli uppköpt och de nya ägarna maximerar vinstintressen på alltför kort tid och företaget går i sank. Det finns många exempel på detta. Stor&Liten och Body Shop är två exempel.

De nya ägarna raderar ut företagets inneboende själ och vart tar alla energier vägen? Entusiasmen hos medarbetarna försvinner när det kommer upp nya frågeställningar på agendan som utesluande handlar om ägarnas kortsiktiga avkastningskrav?

Att tänka långsiktigt är en förmåga som vinner gehör i många kretsar och gagnar även resultatutvecklingen i det långa loppet. Det håller företaget flytande över konjunktursvackorna.

Inga kommentarer: