fredag 27 november 2009

Att hitta den rätta takten är en stor konst

Nu har en arbetsvecka snart gått till ända och hela tiden möter jag människor som ger mig nya perspektiv på arbetsliv och entreprenörskap. Jag har startat en helt ny nätverksgrupp i veckan och här fick jag ta del av tuffa konkurrensvillkor i bl.a. IT-världen. I Indien kan man köpa konsulttjänster för extremt låga priser. Vi ställs inför en valmöjlighet och tror att vi måste sänka lönerna eller lägga ner verksamheten.

Den tredje vägen är det få som diskuterar.

Låt oss istället följa vår kund och handla tjänsterna i stället för att utföra dessa. Vi kan bli den professionella partnern som kunden behöver på sina inköpsreor. Om man kan dansa i takt med kunden så är mycket vunnet. Det samma gäller i ledningsarbetet inom en organisation Det visade kommundirektören Palle Lundberg i Botkyrka när han beskrev sitt ledningsarbete. Man kan inte rusa iväg utan medarbetarnas support om man skall nå resultat.

En annan av mina nätverksdeltagare uttryckte det som att man måste visa kärlek om man skall lyckas i sitt ledarskap.

Inga kommentarer: