måndag 9 november 2009

Livskunskap går hand i hand med Ämneskunskap

Mina tankar återvänder till betydelsen av ämneskunskap som vi i skolhuset får till oss om vi är tillräckligt motiverade och ambitiösa. Där kan vi hämta kraft och näring till framtida uppdrag i förvärvslivet. Så fick jag lära av mina föräldrar och om jag misslyckades i skolarbetet var hotbilden att gatsoparen kunde bli mitt alternativ till förvärvsarbete. Tänk så snäv syn som har varit förhärskande i många år och är än idag i många klassrum och hos föräldrar. Lärandet är så viktigt.

Men, vid vårt seminarium i Botkyrka på temat "Framtidens Ledarskap" förmedlades en helt annan bild av skolans uppgift. Den blev betydligt mer nyanserad och här talade vår rektor, Susanna Åhs, om livskunskap och relationskapital. Att utveckla sina sociala kompetenser är inte nödvändigt enbart i sällskapslivet utan den förmågan är i allra högsta grad väsentlig i arbetslivet. För att kunna leda andra, måste man få förtroendet från dem man skall leda att leda.

Ett annat budskap var att skapa och vårda sitt relationskapital, kontakterna utanför den egna arbetsplatsen och vänkretsen. Relationskapitalet finns i de nätverk man vill delta och engagera sig i. Många tror att man kan investera i relationskapitalet genom "Facebook". Det är en klar missuppfattning. Det sker genom personliga möten. Att ringa istället för att maila exempelvis, kan tyckas tidsödande men det är trevligare och mer effektivt.

Vid två av våra tidigaste managementresor så var temat "Humanistiskt Ledarskap" Det är först när man inser vidden av Livets alla väsentligheter som man kan få förtroendet att leda. Livskunskapen inkluderar mycket mer än ämneskunskap, social kompetens och relationskapital.

Inga kommentarer: