onsdag 11 november 2009

Stor konst - är svår att hitta - men lätt att älska

Jag läste idag på en affisch på väg till jobbet. Stor kost - är svår att hitta - men lätt att älska. Jag vill uttrycka min uppskattning i samma anda och referera till den mörka årstiden vi är inne i. Många har svårt att älska mörkret och så har även jag haft, men nu har jag lärt mig att älska den.

Jag har insett att den mörka kalla årstiden är också den som ger oss mest värme. Jag tänker på alla ljus vi tänder den här årstiden och samvaron med nära och kära blir mer intensiv. Dessutom kan vi finna ro i att sitta hemma och kura skymning. Vi stressas inte att förlänga dagen med arbete, vilket vi lätt kan göra när mörkret är på väg bort.

Jag kan känna en ro, tillfredsställelse och förväntan inför det som komma skall när vi nalkas årets stora högtid. Den blir extra varm i år när vi har fått två barnbarn som vi kan ödsla värme och kärlek på. Melvin och Astrid.

Mörkret ger oss tid till att reflektera och summera året som har gått. Några gör sina planer för ändrad livsstil medan företagen gör sina verksamhetsplaner. Sen kommer den vita snön som grädde på moset. Det är lätt att älska denna mörka november.

Inga kommentarer: