måndag 11 januari 2010

Det är vintermåndag i Stockholm - Jag lär mig att gilla läget

Det är vintermåndag i Stockholm och jag kom hit i god tid. På fredag morgon hade bilen tinat i varmgarage och vi kunde planera hemresan från fjällvärlden i lugn och ro. Riktigt så enkelt blev det inte när det gamla spöket med varning för punktering dök upp. Det blev byte till reservhjul och färden hem började med viss oro. Max 80 km står det på däcket och vi hade 57 mil att färdas i ett vinter landskap med sträng kyla. Man blir snabbt nerkyld om man blir stillastående.

Jag ersatte bilens CD spelare med högläsning för chauffören. Om Jean Sibelius och hans hem. Så fort situationen avviker från sitt normala mönster så tvingas jag lära mig att gilla läget. Det var faktiskt trevligt med högläsning.

När vi öppnade dörren till vår våning på fredag natt kom nästa överraskning. Målarna hade disponerat våningen under jullovet för att måla om hall och serveringsrum i ganska mörka kulörer. Det blev en smärre chock när vi öppnade dörren men så fort saker och ting hade kommit omkring och jag hade städat bort allt slipdamm så tyckte jag att det var helt OK och t.o.m. riktigt bra.

Jag gillade läget igen.

Inga kommentarer: