måndag 18 januari 2010

Man blir inte yngre med åren men möjligtvis klokare

Det finns många tillfällen som jag känner att det är skillnad i kapacitet mellan mina 30 åriga söner och vad jag orkar engagera mig i. Men det finns också en trösterik parameter i sammanhanget. Man blir klokare med åren. (enligt vad jag själv tror) Jag märker att mina tankar tar andra baner i dag än för trettio år sedan. Det blir färre misstag i olika valsituationer.
Man vågar ta ut svängarna och gå på egen maggropskänsla istället för att följa trenderna.
Det konstiga är att det är lättare att gå sina egna vägar istället för att kolla trendsättarnas värderingsmallar. Det tar tid, kostar pengar och resultatet blir oftast en kortvarig glädje. Det märks väldigt tydligt i heminredning. Färgsättningarna växlar hela tiden och nu är den vita perioden snart till ända. Nu skall det vara färg på väggarna igen.
I en butik såg jag häromdan att man annonserar om att de säljer en livsstil. Det är anmärkningsvärt. Livsstil kan man bara välja och inte köpa i en affär. Möjligtvis att det tilltalar den yngre kundkretsen, men knappast den äldre.
Man blir inte yngre med åren men möjligtvis klokare.

Inga kommentarer: