onsdag 17 februari 2010

Frihet att göra vad du vill

Frihet att göra vad du vill är en positiv känsla för många medan andra tappar styrförmågan och blir villrådiga. Det är exempelvis svårt att planera en bra semester. Dagarna flyr undan och snart uppstår vilsenheten. Man blir desorienterad och rådlös. Hur skall jag ta hand om den här friheten? Att leva och verka i total frihet är en utmanande tanke. I det läget kommer vi alla, förutsatt att vi uppnår pensionsåldern. Då är försörjningen tryggad och plikterna försvinner. Det uppstår ett tomrum som få är tränade inför. I min profession möter jag många i karriären och olika insatser görs för att kliva upp ett steg till på karriärstegen.

Men vilka tränas egentligen inför att kliva ner från karriärstegen för att göra vad du vill. Jag märker att lille Melvin, drygt ett år gammal, som går på dagis tränas i ett kollektivt mönster. Utan tvekan så trivs han med det. Han lär sig mycket och utvecklas av den kollektiva samvaron.

Ensam är stark, ett bevingat uttryck, och jag är övertygad om att det är bra för kropp och själ att ibland gå sina egna vägar. Våga släppa taget. Som egen företagare ställs jag ofta i den situationen att göra vad jag vill.

Inga kommentarer: