måndag 22 februari 2010

Gamla mästare väcker mina tankar

En ny vecka tar sin början för vår del på Änglagård. Det är otroligt kallt men vackert. Det börjar bli lite svårt att hålla värmen inomhus och någon vattenledning fryser. I kakelugnarna eldar vi flitigt och en och annan skidtur kommer väl till pass efter dagens arbete, även om de blir korta. Renoveringsarbetena fortsätter och i helgen har jag målat de ursprungliga golvsocklarna som vi har tagit rätt på. Dom låg undangömda på vinden. Från begynnelsen var de allmogeblå kunde jag se när jag påbörjade skrapningen. Det färgvalet har jag tagit fasta på. Socklarna blir allmogeblåa.

Återigen så inser jag att gamla mästare och gamla kunskapper faller till glömska allt för fort och vi utvecklar nya tekniker och talar om kompetenser. På företagen ritar vi kompetensprofiler och skapar linjära program där olika kompetenser skall matchas mot varandra. Det vi talar mindre om är våra förmågor och konsten att upptäcka förmågorna i vår omgivning. En nära bekant har sökt jobb en längre tid utan större framgång men i veckan som gick så fick hon erbjudanden om två jobb på olika välrenomerade företag i Stockholm.

Jag vet om att hon bär på förmågor som inte så lätt kan beskrivas i någon kometensprofil men hon kommer att bli framgångsrik i det företag hon väljer att satsa sina energier i. Hon har definitivt förmågor som går att vidareutveckla.

Inga kommentarer: