tisdag 16 februari 2010

One Company som företagsfilosofi - Håller det?

Igår hade jag nätverksmöte på ett större svenskt industriföretag som internationaliseras på lite olika sätt. Det sker genom köp av produktionsanläggningar utomlands, etablering av säljkontor och samarbetsavtal med agenter på olika kontinenter. Koncernen växer och ledningen sitter i Stockholm. Hur leder man ett snabbväxande företag där så många olika kulturer skall vävas in i koncernen?
Frågeställningen är intressant. Ledningen har valt att föra in begreppet One Company. Vi associerade till "Vi-andan" och spontant frågade jag till vad nytta?

Vi fick en diskussion kring kulturmöten i vardagen och är det en fördel att skapa en så stark företagskultur att medarbetarna känner sig som hemma till vilket landskontor dom än kommer eller är det av godo att bejaka olikheterna och följa den kultur som gäller på olika områden?

Att implementera stark ledningsfilosofi från ett HK som genomsyrar hela koncernen är en filosofi som vi känner igen från de amerikanska företagen.

Vi hade ett seminarium för ett antal år sedan där föredragshållaren talade om tre begrepp: "Utsikter - Avsikter - Insikter" Dvs ägarna har utsikter med stora vyer och höga ambitioner Ledningen har avsikterna att genomföra ägarnas ambitioner och medarbetarna som finns på fältet har insikterna. Dom ser vad som är möjligt och var begränsningarna finns.

Kommunikationen mellan de olika nivåerna är av största betydelse och då är det nog svårt att skapa ett "One Company". Bolaget utvecklas och anpassas till respektive marknad.

Inga kommentarer: