måndag 29 mars 2010

Kritisk granskning ger nya kunskaper

En viktig del inom utbildningsväsendet är Kritisk Granskning och det gäller inte minst inom högskole- och universitetsutbildningen. Kritisk Granskning är viktig och med den följer nya kunskaper.

Vad är rätt och vad är fel? Jag förundras över all opinionsbildning om det så sker i ett litet samhälle, i Sverige eller i ett globalt perspektiv, att vi har så lätt att förlita oss till den allmänna trenden. Vi stämmer in i samma kör utan eftertanke. Det gäller även media som inte har råd att ge journalisterna tid till kritisk granskning. Dom hinner inte ställa frågan: Varför? De medges endast utrymme i spalterna till att rapportera om vad som pågår.

Vad är det som gör att vuxna välutbildade människor blir så engagerade i en viss fråga att de utan eftertanke stämmer in i kören? Ve den politiker som hävdar andra samband till klimatförändringen än människans verk. I lördags skulle alla släcka belysningen i en timme för att visa sin solidaritet.

Exemplen är många: Vaccineringen mot svininfluensan, (nu talar expertisen om att vaccinet är verkningslöst), fluortanter i skolan på åttiotalet sköljde barnens munnar för att bevara tandhälsan, häxjakten i skolans värld när en elev utses till syndabock och mobbas, etc. Inom företagsvärlden finns det alltid olika trender som får fäste på många ställen samtidigt. Värdegrund har varit ett modeord, CSR är en annan trend etc. Vi strävar mot att göra likadant och bortser från individuella mål eller företags anpassade. Miljöhotet har blivit en annan faktor och plötsligt skulle alla bilar drivas med etanol och nu vet vi att det är fel!

En skollärare sa på nittiotalet : "Förr hade alla barnen hålfotsinlägg och nu har alla barnen tandställning"

Inga kommentarer: