onsdag 28 april 2010

Det är inte storleken det kommer an på

När och hur skall vi mäta resultat av vårt dagliga arbete? Igår träffade jag en företagsledare inom IT-branschen som menade att vi är alldeles för fixerade av att mäta omsättningen och vill att den hela tiden skall växa. Det finns en övertro på att ju större enheter vi skapar ju starkare blir vi och vi blir synliga på ett annat sätt.

Visst finns det en fördel i att växa och få större uppdrag. Inte minst om man vill leverara tjänster till den offentliga sektorn. Här premieras storföretagen genom LOU, Lagen om Offentlig Upphandling. I själva verket är det avkastningen per insatt kapital och arbetsinsats som är minst lika intressant att mäta och det är också där vi kan hitta motivationsdrivande faktorer. Vem blir blir motiverad av företagens fusioneringar? Som enskild medarbetare kommer man allt längre från maktens boning och friheten att utforma sin egen vardag urholkas. Mängden rapporter som skall skrivas ökar inte minst om det handlar om amerikansk företagskultur.

Störst och Vackrast innebär inte per automatik att man är bäst i klassen. Det finns andra framgångsfaktorer som oftast glöms bort.

Inga kommentarer: