torsdag 20 maj 2010

I chefsnätverk diskuterar vi arbetsglädje

Vi använder sällan det gamla ordet arbetsglädje som min mamma ofta använde. Idag talar vi om hur kul det är att gå till arbetet i en skala på 1 - 10. Det är sällan någon ger betyget 10. Många trivs på jobbet men saknar den sista lilla poängen som gör att man vill ge järnet.

Att ge järnet i 8 timmar om dagen är en orimlig tanke, men många önskar att få ut mer av arbetslivet. Astrids fåglar sjunger om dagarna och känner förmodligen arbetsglädje. Det synbara resultatet av våra gärningar är viktigt och därför är projektarbete ett sätt att skapa arbetsglädje. Vi kan utvärdera insatserna när vi går i mål.

Den som upplever sin situation som att man är en kugge i hjulet i tröga och allt oftare byråkratiska processer saknar målsnöret. Många säger att arbetet är OK men saknar det lilla extra. Allt arbete kan inte avgränsas i projekt men man kan alltid önska sig någon form av bekräftelse på gjorda insatser.

Det är en av chefens uppgifter att bekräfta sina medarbetare. Kritiken är viktig, såväl positiv som negativ.

1 kommentar:

kerstin farm sa...

Den uppenbara orsaken till arbetsglädje är att man själv valt det man gör. Jag upplever detta flera gånger om dagen. Nya arbetskamrater, nya erfarenheter och nya problem att lösa. Jag har roligt nästan jämt. Har inte "fullt upp" men det jag gör gör jag med den arbetsglädje man kände när man var ny på arbetsmarknaden för 40 år sedan!

Kerstin Farm