torsdag 16 september 2010

Dela på bördorna i samtal

Kris och Kaos är starka ord men de är också relativa. I min vardag möter jag många människor och i min privata umgängeskrets. Från tid till annan så drabbas vi alla av motgångar. Några kan ta motgångarna ned en klackspark, borstar av dammet på axlarna och går vidare på livets vandring. Jag möter andra individer som har betydligt svårare att bära motgångar och andra väljer starkare ord för att beskriva sin situation. Man kan inte acceptera att förutsättningarna har ändrats och att helt nya livsvillkor har öppnats upp. Det är en tuff utmaning och en konst att finna ljuset i mörkret.

Att få dela med sig av sina bördor är oerhört tacksamt när man upplever att omgivningen går emot en och förutsättningarna för en bra lösning på problemet tycks långt borta. Jag känner så starkt att ofta är den bästa hjälpen den man själv kan skapa! För att komma dit är samtalet oerhört viktigt, i förtroende med nära och kära.

Inga kommentarer: