torsdag 2 september 2010

Målsamtalen

Igår träffade jag en kvinna som vid 24 års ålder väljer att avsluta en välbetald anställning inom statligt verk. Här finns hennes karriärmöjligheter utstakade om hon vill det. Hon väljer istället att återvända till universitet för studier. Inget konstigt med det, men det ovanliga är att hon vill göra det per distans från Ungern för att samtidigt satsa på en karriär inom ridsporten. Det blir två krävande utbildningar parallellt, en i Sverige och en i Ungern. Det som gjorde största intryck är att hon redan nu talar om att bestämma sina livsavgörande mål. Alla delmål mäts och utvärderas. Otroligt imponerad över denna glöd, engagemang och mognad blev jag.

Plötsligt inser jag att skolans pedagogik har en avgörande betydelse när man lägger in personliga mål i skolarbetet. Från tidig skolstart tränas eleverna i målsamtalen. Allt skall mätas. På gott eller ont undrar jag i mitt stilla sinne. Stressen ökar och prestationskraven. Passar många men långt ifrån alla.

Inga kommentarer: