onsdag 10 november 2010

Litet kan räcka och mycket kan gå åt - Tiden är en begränsad resurs

Litet kan räcka och mycket kan gå åt. Det är ett gammalt ordspråk som har sin betydelse för många. Dels av sparsamhetsskäl för att klara hushållsbudgeten och andra kanske sparar på resurserna för miljöns skull. Vi tänker efter om vi kan ändra vår livsstil och konsumtionsmönster etc.

Men jag tänker också på alla de samtal som vi har haft i nätverksmöten, där ledare reflekterar tillsammans med mig och andra ledare om ett Liv i Balans. Många konstaterar att tiden räcker inte till allt man vill göra och måste göra. Arbetsdagen förlängs med x antal timmar. Det är inget ovanligt.

Det är faktiskt så för många när det gäller förhållningssättet till tiden att tiden är den resurs som är mest begränsad. Men egentligen är det väl så att mycket kan gå åt men litet kan räcka om man gör sakerna på rätt sätt men också gallrar bort alla de uppgifter eller aktiviteter som inte är ett måste. Det finns ett socialt grupptryck upplever många idag.

För att få tiden att räcka och slippa illamåendet så får vi lära oss att prioritera och säga NEJ. En av mina deltagare, en chef i en ganska hög befattning i en global koncern, brukar säga till sin VD: "jag gör det jag hinner och resten får vara". I det uttrycket ligger också att hon sorterar ut måsten och de hon vill göra. Det andra får vara. Så kan man få lite tid att räcka.

Inga kommentarer: