onsdag 15 december 2010

Det lackar mot jul

Det lackar mot jul i stugor och i hem. På företagen svichar julhälsningarna förbi i de sociala medierna. Allt tycks bli som vanligt och julklappshandeln är i gång. I vår familj har vi haft en ambition att dra ner på julklappsskörden och i stället ägna oss helhjärtat åt allt de andra som hör jultraditionen till. Det låter klokt men på vägen till den klappfria julen så blir det några stopp dessbättre! Jag är barnsligt förtjust i företeelsen och tar gärna emot en klapp eller två och vill trots mitt motstånd till överflöd av prylar, köpa lite klappar.
Apropå företagens julfirande så är julborden igång och jultallrikarna serveras i lunchmatsalar och på lunchrestauranger. Igår åt jag lunch med ett av mina nätverk för ledare på World Trade Center i Stockholm City. Vi konstaterade att de var mest kostymklädda herrar där och färre damer bland de lunchande gästerna. Det sägs att damerna är mer benägna att äta lunchlådan på jobbet och herrarna föredrar att gå utanför kontorshuset när det är lunchrast.

Fördom eller stämmer mitt påstående månne?

Inga kommentarer: