tisdag 11 januari 2011

Nyhetens behag

Stora och små nyheter avlöser varandra. Somliga är positiva, andra är bagateller och några har avgörande betydelser. Jag tar dessa bagateller till mig och skriver nu på min nya dator. Tangentbordet är annorlunda, programvaran är ny och sorteringen av mina dokument förändras. Det tar energier att lära in och så kan en bagatell röra upp mina känslor. Man måste vara vän med tingen!


Andra nyheter är det nya året och igår installerade vi oss igen i Stockholm och påbörjade det nya verksamhetsåret. Det inleds med planeringen av seminariet som vi har på Försvarsmaktens Högkvarter den 20 januari. se www.etarn.se Jämställdhet mellan kvinnor och män är temat för seminariet, en evig och ständigt aktuell fråga och den kan bli ännu mer aktuell inom Försvarsmakten där kvinnor och män skall kämpa tillsammans i stridande förband. I dagarna får vi höra om jämställdheten mellan flickor och pojkar i skolans värld. Här tycks den lysa med sin frånvaro om vi skall tro på rapporterna i media.

I hemmet ändrar vi inredningen och så har vi skapat en nyhet där. Det förefaller som det är nyheterna som driver oss och vi upplever nyhetens behag när vi har skaffat prylar.

Det är lätt att gå vilse och jaga efter luft när vi söker förändringar i vardagen.

Inga kommentarer: