torsdag 5 maj 2011

Hos Wendela Hebbe ledde jag mitt sista Zontamöte i egensakp av ordförande

Igår var det dags att leda det sista Zonatmötet i egenskap av ordförande. I månadsskiftet lämnar jag över till min efterträdare. Vi tog pendeln ner till Wendela Hebbes Hus i Södertälje och där bjöds vi på mat och dryck med intressanta föredragningar om Wendela och hennes gärningar samt hur jounalistiken har utvecklats med åren. Tid för grävande journalistik finns inte idag och i synnerhet inte när det gäller socialreportage.

Få känner till Wendela Hebbes existens, den första kvinnliga yrkesjournalisten i Sverige som ägnade sig åt socialreportage. På Aftonbladet anställdes hon 1841 och snart uppstod en kärleksrealtion mellan henne och Tidningskungen Lars Johan Hierta som varade livet ut. En rörande historia där han visade sitt stora ansvar för den egna familjen och sin relation med Wendela. Hon fick huset i present av Lars Johan för att kunna erbjuda även henne och hennes tre döttrar samt det gemensamma gossebarnet en trygghet.

För mig var det speciellt att leda sitt sista möte just där eftersom Ami Lönnroth och Per Eric Mattsson har blivit våra vänner och förebilder i många avseenden. De har skapat den meningfulla fritiden till glädje för så många.

Inga kommentarer: