torsdag 12 maj 2011

Tid är inte bara pengar .....

Tid är pengar tänker den rationella företagsledaren och gör gärna en produktkalkyl och lönsamhetsberäkningar per tidsåtgång. Kr per timme och målsättningen är att den arbetade timmen skall generera en mätbar avkastning. Det är ett måste att varje insats skall löna sig för att företaget skall överleva.

Däremot återkommer jag till kortsiktiga beslut. Kan det vara så att varje arbetad timme har genererat ett annat mervärde som inte går att definiera i kr eller %-satser när man gör en utvärdering.

I början på 2000-talet var det aktuellt att göra den "Osynliga Balansräkningen" där man sökte lyfta fram andra begrepp som antalet gjorda innovationer, hälsotal, utbildningsinsatser, trivselfaktorer, etc. Den psykosociala miljön har också ett värde som skall beaktas och värderas.
När folk mår bra på jobbet så blir dom också mer produktiva. Rekryteringskostnader, utköpsavtal, sjukfrånvaro är många gånger tunga och onödiga kostnader att bära.

Som egen företagare kan jag vara mer nyanserad när jag värderar min tid och tänka långsiktigt "Vad är bäst för mig och det är lika med företaget "?

Inga kommentarer: