måndag 20 juni 2011

Vårt immateriella kulturarv och våra traditioner

Temat för sommarens seminarium på Änglagård är "Vårt immateriella kulturarv och våra traditioner". I första kontakten med temat funderade jag ett tag kring dess betydelse och huruvida det är värdefullt i ett ledningsperspektiv.

Jag tror att det är betydelsefullt i denna globaliserade värld där förändringsvindarnas intensitet ökar hela tiden och vi sugs med i virvlarna. Dels genom fysiska möten människor emellan på olika mötesplatser worldwide och dels i den digitala världen. Snart sagt alla kommunicerar i minst ett socialt media och tillgången till olika nyhetskanaler ökar hela tiden. Vi reser alltmer, etc.

Vi är ständigt på väg till någon annanstans, medvetet eller omedvetet. Vi kan inte styra omvärlden och dess utveckling. Vi sugs med.

Att reflektera kring värdet i mitt ursprung och mina traditioner ger mig en värdefull distans till nuet med nya perspektiv. Vad vill jag bära med mig in i framtiden och vad kan jag lämna bakom mig utan saknad. Med nya insikter och perspektiv får jag nya möjligheter att försöka påverka skeendet.

Jag ser fram emot många intressanta diskussioner och att få nya kunskaper. Vår seminarieledare är Katarina Ek-Nilsson från Institutet för Språk och Folkminnen, SOFI. http://www.sofi.se/

Inga kommentarer: