fredag 14 augusti 2009

I våra nätverk för ledare diskuteras tiden som en reurs

I våra nätverk för ledare kommer ofta frågan upp om tiden som en resurs och vilka möjligheter har vi att spara tid. Med teknikens under kan vi bygga flervåningshus på nolltid verkar det som. Åhlens har ett bygge på Östermalmstorg som stiger mot himeln i rasande tempo. Paradoxen är att vi skapar hela tiden nya tidstjuvar i såväl arbetslivet som i privatlivet.

Ett litet exempel från privatlivet fick jag igår när jag stegade in på banken för att skapa ett bankkonto till mitt lille barnbarn, Melvin. Ett sparkonto helt enkelt där jag vid olika bemärkelsedagar kan sätta in en slant som han kan lyfta efter 18 års ålder. Det kan bli ett litet bidrag till hans bostad eller studier. Jag tänkte optimistiskt det här fixar vi på 5 minuter, för det fanns ingen kö på banken.

Oj vad jag misstog mig. Så många frågor det ställdes om hur vi vill att kapitalet skall beskattas, vem som skall ha rätt att besluta om lämplig användning av pengarna när han blir myndig etc. etc. Helt plötsligt så satt jag och Melvins föräldrar inne på bankkamrerns kontor och gjorde en resa i framtiden. Hur ser Melvins liv ut om 18 år och vilket av alla spar alternativen som serverades kunde tillfredsställa givaren och lille Melvins föräldrar. Då kändes en spargris som det enklaste alternativet. Hur börsen utvecklas och hur stor inflation vi får framöver, vet vi egentligen ingeting om. Det tog 60 minuter i stället för 5 att satsa 1000 kronor i Melvins framtid.

Att förvalta sitt eget kapital tar längre idag men att bygga hus går mycket snabbare än igår. Vi hittar alltid nya sätt att bli av med tid känns det som. Till vad nytta undrar jag som avstår aktiva val så långt möjligt är. Det kanske helt enkelt är så att människan vill vara sysselsatt jämt.

Inga kommentarer: