tisdag 11 augusti 2009

Nu kör vi

Efter en lång sommar med många sociala kontakter med släkt och vänner är det två återkommande uttryck som jag har fastnat för. Språket förändras över tiden med nya ord och i en del fall förändras betydelsen av orden. Exempel på ord med ändrad betydelse är häftig och grym. I historien har de orden en negativ klang, men så är det inte idag. De har en fått en positiv klang i en skildring av en händelseutveckling.

Nyare uttryck är "Nu kör vi" och "Nu skall vi softa" Semestern är den tid som det finns utrymme för att softa, dvs. att inte göra någon ting och bara slappa. Det har jag inte gjort i nämnvärd omfattning eller ens känt något behov av. Behovet uppstår när man jobbar väldigt intensivt och är ständigt uppkopplad under en längre period. För egen del vill jag ta paus med lite jämnare mellanrum innan behovet av att softa uppstår. Jag önskar att många andra i min närhet kan ge sig själv lite mer tid.

Nu kör vi, har den motsatta betydelsen. Dvs, det är något man vill satsa på eller kraftsamla kring utan tvekan. Det änvänds både till vardags och till fest.

Efter en lång fin sommar med vistelser på Änglagård, i fjällen och en kortare semesterresa i Norge så är vi åter på plats och det känns riktigt roligt. Vi har ägnat mycken tid åt underhåll av fastigheterna vilket är en skön avkoppling till intellektuellt arbete. Därutöver har vi haft tid för naturupplevelser och umgänge. Den stora händelsen var lilla Astrids dop i Lidens gamla kyrka med släkt och vänner samlade hos oss efteråt. I helgen var det bröllopsfest i Linköping. Men,
Nu kör vi!

Inga kommentarer: