tisdag 26 oktober 2010

En underordnads perspektiv på ledningsarbetet

Ibland träffar jag nätverksdeltagare som tycker det är så mycket viktigare att samtala om de existentiella frågorna framför de arbetsrelaterade frågorna. Så var det igår och ofta handlar det om att man vill så mycket mer än det man faktiskt får gjort. Man tar inte på sig ansvaret för ett tillsynes händelsefattigt liv och kan inte ändra på sin situation av olika anledningar. Igår ställdes jag inför frågan: "Hur skall jag hitta Liv i Livet, när jag drunknar i frågor av olika karaktär?" Ibland petitesser, ibland frågor som är av väsentlig betydelse för företagets överlevnad men ibland handlar det också om vänskapskorruption! Om du får det så får jag det. Vad gör man när överordnad chef passerar gränsen till god etik.

Små frågor kan dra lika mycket energi som de stora. En medarbetare tycks bli utmanövrerad på ett otillbörligt sätt. Högsta chefen har skaffat sig tre mentorer och ingen av dom tycks påverka chefen i någon nämnvärd omfattning. etc. Vi talade om de energi- och tidstjuvar som finns i närheten på jobbet samtidigt som kraven på effektivisering av processerna står högst på dagordningen.

Inga kommentarer: