fredag 6 maj 2011

Sociala medier som en källa till kraftsamling eller stressfaktor

Mattias Jansson svarade med anledning av mitt inlägg i veckan: "att sociala medier är en energikälla och inte tvärtom". Det är naturligtvis fullt möjligt om kommunföreträdare använder mediet för att föra ut information om kommunens verksamheter och dessutom använder det som en plattform för diskussion med kommunmedborgare. Det kan utvecklas till produktutveckling där "kunderna" medverkar till att leveransutbudet förbättras.

Det tror jag är en rimlig strategi och värdefull.

Jag syftade till medarbetare i större organisationer och industriföretag som tvingas till att vara aktiva på nätet, när dom i själva verket upplever att dom redan har ett antal måsten att göra som fyller en arbetsvecka med råge. Alla är inte intresserade av att finnas där.

Då blir aktiviteterna på nätet energisugar istället. Kanske en generationsfråga, men faktum kvarstår att många tycker det är jobbigt och låter medarbetare skriva bloggen i ens eget namn.
Tack för kommentaren och jag märker redan att visst finns det kraft på nätet som man rätt använt kan fånga in med "öppna händer" och få positiva energier av.

Inga kommentarer: