tisdag 3 maj 2011

Chefsnätverket diskuterar kraftsamling

Sociala medier tar energier och kraft när allt fler företag anammar de nya teknikerna och vill att medarbetarna även skall finnas med i den digitala världen. I chefsnätverken kommer vi ofta in i en diskussion där chefer och ledare inser att arbetstiden sträcks ut hela tiden. Att jobba 40 timmar räcker inte för den som vill göra karriär eller behålla sin position.

Från tid till annan nämns problematiken med att alltid vara nåbar. Vi får acceptera att mobilen och datorerna får "viktiga meddelanden" på både arbetstid och på fritid. SMS och mail skall besvaras. Det skall ske inom kort.

Men nu räcker inte det som insatser utöver en normal arbetsvecka. Arbetsgivarna förväntar sig dessutom att cheferna skall finnas med i företagets facebook, LinkedIn och blogga i företagets namn etc. När får vi tid att leverera, som det heter numera? Jag tror det är nyttigt att tänka i termer av "Kraftsamling" och vilka arbetsuppgifter kan jag stryka ur min agenda?"

Måste jag synas överallt och ständigt vara tillgänglig?

1 kommentar:

Mattias Jansson sa...

Använt på rätt sätt så tar sociala medier inte energier och kraft utan ger det. Det är också en del av vår leverans.
Om det inte är så menar jag att det görs på fel sätt eller av fel skäl och då bör man inte hålla på med det.
Man bör då också överväga att lägga ner andra kommunikationsformer... #ironi