torsdag 11 juni 2009

Våga se och höj abstraktionsnivån

På min morgonpromenad gick jag förbi ett konstgalleri på Sturegatan i Stockholm city. I skyltfönstret läste jag titeln på en konstsamling, "Våga Se" Det är ett tema som diskuteras i våra "Nätverk för Ledare"

Det är lättare att blunda för sanningen än att se sanningen i vitögat. Trots att vi blir lättade när vi diskuterar problem för var de verkligen är så hamnar vi lätt i diskussioner om detaljer.

Ett konkret exempel fick jag vid en föreläsning för många år sedan på temat "konflikthantering" Istället för att tjafsa om detaljer, som "du sa si, jag sa, du sa si .. osv" Den diskussionen leder oftast ingen vart. Föreläsaren ville istället att vi höjer abstraktionsnivån och frågar "Ska vi fortsätta så här eller ska vi göra några grundläggande förändringar i våra liv?"

Då får man energi när man diskuterar de grundläggande orsakerna till konflikten. Våga se sanningen och höj abstraktionsnivån!

Inga kommentarer: