måndag 21 september 2009

Vi träffade en framgångsrik affärsman

Det är alltid intressant att lyssna på andra ledare som har funnit sin "grej". Många kämpar med att hitta sin väg i arbetslivet och i karriären medan andra hittar den redan vid unga år. Vi träffade en etablerad företagsledare i fredags och samtalade om kombinationen fötetagarliv och privatliv. Det var ingen överraskning att det för honom handlar mer om att hitta sin livsstil.

Vi samtalade om några framgångsrika faktorer och två av dessa är att nöjd kund är A och O. Att ifrågasätta kunden vid ett reklamationstillfälle är inte aktuellt för honom.

Än viktigare faktor som han berättade om är att alltid ta på sig kundens glasögon. I det här fallet så skapar han produkter och profilerar företaget utifrån sin egen horisont. Därefter tar han med sig medarbetarna ut på fältet och frågar "är det de här kunden vill ha?"

Det är oerhört viktigt att försöka finna ut vad kunden vill ha och försöka leverera det. Det är en av nycklarna till framgång.

Inga kommentarer: