fredag 20 februari 2009

Expansionsutrymmet finns under taket - På golvet är det för trångt

Gårdagskvällen på Änglagård ägnade jag åt hantverkets kraft när jag målade fönster och taklister i ett av våra gästrum. Tankarna vandrade och jag tänkte symboliskt på expansionsutrymmet som finns under taket. På golvet är det trångt. Jag associerade till drivkarfterna som har varit ett återkommande samtal i våra chefsnätverk. Var. När och Hur föds de? "Visst gör det ont när knoppar brister" .... som Karin Boye skriver och jag har erfarit det för egen del många gånger. Det är precis när jag kommer fram till vägs ände, det är då man är som mest motiverad till kraftsamling. Djävlaranamma brukar det också heta. Låt mig ta några exempel för egen del. När jag, 16 år gammal, efter 1 månad på naturvetenskapliga linjen på gymnasiet insåg att det här var inte mitt liv. Jag ville jobba och tjäna pengar. Jag skolkade från terminens första idrottsdag och knatade ner till arbetsförmedlingen. Jag fick jobb direkt på Observatoriet i Lund. Jag ringde till pappa på jobbet och bad om att få sluta den nyss påbörjade gymnasieutbildningen. Året därpå insåg jag misstaget med att sluta och sökte till Tekniska Gymnasiet i Malmö. Studieresultaten var högst skiftande. Det fanns ju fortfarande så mycket annat som konkurrerade om min tid. Försökte hinna med studier och att roa mig, flitigt. Dessutom kostade det en slant att roa sig så jag behövde tjäna pengar samtidigt. Men varje gång som jag ställdes inför fakta att studieresultaten måste förbättras för att det skulle bli tal om examen. Då blev det skärpning och ut kom jag med en byggnadsingenjörsexamen. Ensam tjej bland 100 grabbar. I arbetslivet har jag haft anställningar i branscher som har varit konjunkturkänsliga och politikerstyrda. Byggnads- och energibranschen.

Vid 39 års ålder insåg jag att min försörjning torde vara lika trygg om jag tog saken i egna händer som om jag litade till arbetsgivares och politikers strategier. Jag startade Etärnkonsult. Det tar längre tid att vända på en större skuta än en mindre. Det finns många individer som känner igen sig i den här beskrivningen med att kraften kommer när det ser som tuffast ut.
Andra deltagare i dessa ledarforum har vittnat om betydelsen av att ta paus för att hitta ny energi. Lämna skrivbordet för att gå ut i skogen eller gå till ett nätverksmöte eller att göra något med händerna. Hantverk är en god avkoppling och det ger en ro att tänka. Motion och god sömn är andra faktorer som nämns i chefsnätverken, men den största drivkraften finns nog i själva motgången. Det finns ett expansionsutrymme under taket. Jag tror på liknelsen med maskrosblomman som tränger igenom asfalten. Det borde inte vara möjligt men med motivation och vilja går det.

Det här kommer vi att ha spännande samtal kring när vi bjuder upp våra nätverksdeltagare till sommarens seminarium på "Änglagård". Temat är: "Vägval och Uppbrott" Bertil Torekull kommer att berätta om smärtan i varje uppbrott men också vilken positiv betydelse de har fått för den fortsatta vandringen i karriärsplaneringen. Vi kommer också att besöka några framgångsrika "Uppbrottslingar"

Inga kommentarer: